Skip to content
Pirmas » News » Paieškos sistemų istorija

Paieškos sistemų istorija

Paieškos sistemų istorija

Paieškos sistemu istorija prasidėjo 1990-aisiais.

Pirmosios paieškos sistemos buvo primityvios.

Kelios sistemos:
Archie – 1990 m. (pirmasis paieškos variklis, skirtas indeksuoti FTP serverius)
Veronica – 1992 m. (indeksuoja gaires ir informaciją, esančią gopher serveriuose)
Lycos – 1994 m. (vienas iš pirmųjų paieškos variklių, kuris indeksavo ir paieškos rezultatus)
WebCrawler – 1994 m. (vienas iš pirmųjų, kuris atliko pilno teksto paiešką)

1994 WebCrawler.

WebCrawler padarė didžiausią įtaką tuo metu egzistavusiems paieškos varikliams.

WebCrawler buvo svarbi, nes ji suteikė galimybę atlikti pilno teksto paiešką, t.y., ieškoti konkrečių žodžių ar frazių visame tinklalapyje, o ne tik svetainių pavadinimuose ar antraštėse.

WebCrawler sukūrė Brian Pinkerton ir jis tapo pirmuoju paieškos varikliu, kuris sistemingai skanavo ir indeksavo visą svetainės turinį, kad vartotojams būtų lengviau rasti informaciją. Tai buvo reikšmingas žingsnis į priekį paieškos technologijose, nes iki tol dauguma paieškos sistemų dirbo su rankiniu katalogavimu arba naudojo ribotus paieškos kriterijus.

WebCrawler buvo žinomas dėl šių savybių:

Ši technologija padėjo formuoti šiuolaikines paieškos sistemas ir yra laikoma viena iš interneto paieškos revoliucijų pradžių.

Kita evoliucinį žingsnį žengė kompanija Google.

1996: Google paieškos variklio pradžia

Google paieškos variklis buvo sukurtas 1996 metais kaip „Backrub“ projektas, kai Larry Page ir Sergey Brin dirbo Stanfordo universitete. Oficialiai Google paieškos variklis buvo pristatytas ir viešai paleistas 1998 metų rugsėjo 4 dieną.

1998: Google pradžia

1998 metais Google pristatė nauja paieškos variklį ir naujovę – PageRank algoritmą.

PageRank algoritmą sukūrė Larry Page ir Sergey Brin, dirbdami Stanfordo universitete. PageRank buvo naujas požiūris į tinklalapių vertinimą. Jis ne tik vertino puslapio turinį, bet ir nuorodų kokybę, vedančias į tą puslapį, kad nustatytų, kaip patikima ir aktuali yra informacija.

PageRank principas buvo paprastas: puslapis turi būti svarbus ir naudingas vartotojui, jei į jį nuorodų yra iš kitų puslapių, ypač jei tie puslapiai patys yra aukštos kokybės. Šis puslapio kokybės vertinimo metodas buvo įkvėptas akademinio citavimo, kur dokumento svarba dažnai vertinama pagal tai, kiek kartų jis cituojamas kitų autorių. Nuoroda į tinklalapį veikė kaip rekomendacija, panašiai kaip informacija sklinda iš lūpų į lūpas.

Naudodama PageRank, Google sugebėjo drastiškai pagerinti paieškos rezultatų aktualumą ir kokybę. Tai buvo įmanoma todėl, kad PageRank pasinaudojo pasaulinio interneto kolektyvine išmintimi, todėl buvo daug sunkiau manipuliuoti paieškos reitingais naudojant paprastas vietines optimizacijas, tokias kaip raktinių žodžių perkrovimas.

PageRank, kartu su paprasta ir vartotojui patogia Google sąsaja, tapo beveik iš karto populiarus ir Google greitai tapo numeriu vienas paieškos sistema pasaulyje. Jie išlaikė šį rinkos dominavimą nuolat atnaujindami savo algoritmą ir pristatydami naujus produktus. Tačiau šis pagrindinis filosofijos principas, kad nuorodos yra kokybės signalas, lieka esminė Google dalis.

2000 nauja era

2000-ieji metai pakeitė paieškos sistemų likimą, sutelkiant dėmesį į paieškos rezultatų optimizavimą pagal aktualumą ir greitį. Vartotojai galėjo gauti milijonus rezultatų vos per akimirksnį.

Šis laikotarpis taip pat pažymėjo paieškos sistemų optimizacijos pradžią, kai tinklalapių kūrėjai ir rinkodaros specialistai pradėjo suprasti, kaip veikia paieškos algoritmai ir kaip galima įtakoti savo svetainių reitingus. Taktikos, kurias jie galėjo taikyti, buvo šiek tiek paprastesnės nei šiandien naudojamos SEO strategijos, įrankiai ir technikos.

Black hat“ taktikos, kurias naudojo SEO ekspertai, privertė paieškos sistemas nuolat atnaujinti savo algoritmus, kad užtikrintų, jog vartotojams visada būtų pateikiamos kuo geresnės puslapių rekomendacijos.

2007:Internetas atsidūrė kišenėje

2007 metų sausio 7 dieną „Apple“ įkūrėjas Steve’as Jobsas pristatė pirmąjį „iPhone“, kuris pakeitė naršymo įpročius. Internetas atsidūrė kišenėje, o mobiliųjų tinklų operatoriai greitai pradėjo siūlyti mobiliojo interneto planus. Šie planai kartu su pažangiu „iPhone“ technologiniu sprendimu leido vartotojams laisvai prieiti prie interneto, ir mobiliosios paieškos poreikis išaugo dar labiau.

Vartotojai dabar galėjo ieškoti atsakymų į savo užklausas bet kur, todėl paieškos sistemų naudojimas tapo kasdienybe. Dingo laikai, kai reikėjo sėdėti prie kompiuterio ir ieškoti informacijos; dabar tereikėjo atrakinti savo išmanųjį telefoną ir ieškoti. Nepaisant to, kad mobiliojo interneto greitis nuolat gerėjo, vartotojai skundėsi dėl to, kad paieškos užtrukdavo gana ilgai.

Daugybė puslapių netiko mobiliajam ekranui, todėl vartotojams buvo nepatogu.

Kad vartotojai jaustųsi geriau, „Google“ pradėjo teikti prioritetą svetainėms, pritaikytoms mobiliems telefonams. Svetainės, kurios buvo optimizuotos mobiliesiems įrenginiams, turėjo daugiau galimybių pakilti į aukštesnes pozicijas.

Balso Paieškos Revoliucija

Po mobiliosios paieškos revoliucijos įvyko balso paieškos revoliucija. Skaitmeniniai asistentai, tokie kaip Siri, Alexa ir Google Assistant, buvo integruoti į naujus išmaniuosius telefonus ir namų prietaisus, leidžiant vartotojams užduoti klausimus balsu ir gauti atsakymus tekstiniu arba garso formatu. Galimybė kalbėti vietoj rašymo tapo populiari visame pasaulyje.

Balso technologijų proveržis reiškė, kad paieškos sistemos vėl turėjo prisitaikyti ir apsvarstyti pokalbių paiešką. Paieškos balsu būdas yra visiškai kitoks nei rašytinis būdas, dažnai naudojantis sudėtingesnę ir natūralesnę kalbą.

Šis perėjimas prie natūralios kalbos užklausų reikalauja, kad paieškos sistemos suprastų ir apdorotų kalbamąją kalbą.

Kol kas balso paieška nėra tokia populiari, tačiau prognozuojama, kad ateityje ji bus plačiau naudojama.

Taip pat skaitykite: