2024 m. rugsėjo 10 d. pasaulį išvydo nauja Yuval Noah Harari knyga „Nexus“. Knyga buvo pristatyta JAV, Kanadoje, Jungtinėje Karalystėje, Vokietijoje, Ispanijoje, Brazilijoje ir kitose šalyse.
Šįkart Harari giliau nagrinėja dirbtinio intelekto (DI) klausimus, neurotinklų kūrimo istoriją bei jų ateities galimybes.
Tiems, kurie nėra susipažinę su Yuvalu, verta paminėti, kad jis yra vienas žymiausių šiuolaikinių intelektualų. Jo ankstesnės knygos, įskaitant „21 pamoka XXI amžiui“, tapo pasauliniais bestseleriais.
Ši knyga būtina visiems, kurie domisi dirbtiniu intelektu (DI).
Kad jums būtų lengviau nuspręsti, ar verta ją skaityti, nusprendėme pateikti keletą pagrindinių temų iš knygos.
Dirbtinis intelektas bei informacijos tinklai.
„Nexus“ nagrinėja žmonijos istorijos ir informacijos tinklų sąveiką, akcentuodamas, kaip technologijų pažanga keičia mūsų pasaulį ir ateitį. Vienas iš pagrindinių knygos klausimų – tai, kaip dirbtinis intelektas (DI) transformuos informacijos srautus, valdžios struktūras ir visuomenės vertybes. Si inforamcija pades jums prisitakityi prie ateities poreikiu.
Harari teigia, kad DI skiriasi nuo bet kokių ankstesnių technologijų dėl savo gebėjimo ne tik apdoroti informaciją, bet ir savarankiškai priimti sprendimus bei generuoti naujas idėjas. DI tampa autonominiu agentu, kuris, pasak Harari, gali kurti „kompiuterines realybes“, kurios galiausiai taps neatsiejama mūsų pasaulio dalimi. Ši nauja „intelekto“ forma gali vesti prie scenarijų, kuriuos sunku nuspėti, pvz., DI vadovaujami finansiniai žlugimai ar net autoritariniai režimai, valdomi šios technologijos
DI Reklamos ateitis
Reklamos industrijoje DI sugebėjimai gali iš esmės keisti žaidimo taisykles. Harari prognozuoja, kad DI leis kurti ypač personalizuotas reklamas, remiantis vartotojų duomenų analize ir prognozuojant jų elgesį. Tai gali vesti prie situacijos, kai reklamos taps ne tik labai tikslinės, bet ir kurs naujus poreikius, kurių vartotojai patys galbūt nesuvokė. DI ne tik analizuos žmogaus elgesį, bet ir formuos jį, keisdamas mūsų pasirinkimus subtiliais būdais
Harari skatina diskusiją apie tai, kaip turėtume reaguoti į šiuos pokyčius – kaip subalansuoti DI teikiamą naudą ir grėsmes, siekiant išsaugoti žmoniškumą ir autonomiją.
Kol kas DI gali sukurti reklamos idėjas, tačiau jis negali atlikti reklamos įgyvendinimo. DI pats nesuranda potencialių klientų, neskambina ir nerašo pasiūlymų, kad sugeneruotų realius pardavimus. Tačiau ateityje DI reklamos įrankiai galės patys skambinti klientams. Tai sukels revoliuciją, kuriai reikia ruoštis.
Skaudžiausi klausimai
Knygoje Harari iškelia itin opius klausimus apie žmonijos ir technologijų sąveiką. Ar žmonija sugebės išlaikyti kontrolę, kai DI plėtra taps dar galingesnė? Ar galime užtikrinti, kad ši technologija būtų naudojama etiškai? Harari ypač atkreipia dėmesį į tarptautinio bendradarbiavimo krizę, kai tautos nesugeba susitarti dėl bendrų DI reguliavimo normų. Esant tokiai padėčiai, DI gali tapti „supergrobuonimi“, stipriai pranokstančiu žmonių sugebėjimus